Udviklingen af den enkelte spiller skal være trænerens førsteprioritet, da et børnemiljø skal have fokus på den enkelte spiller. Træneren skal have et udviklingsfokus til træning og kamp, herunder have en plan for udbyttet af den enkelte træning eller kamp. Vi skal fastholde fokus, selv om kampen udvikler sig i negativ retning resultatmæssigt samt altid huske på, at spillere i et børnemiljø ikke spiller om verdensmesterskabet, men derimod om at blive verdensmester i evnen til at øve sig.

En træner kan indarbejde ovenstående på følgende måde:

  1. Modet til at fasholde bolden mod et bedre hold.
  2. Give alle spillere lige meget spilletid mod et bedre hold.
  3. Give spillerne mulighed for øvelse og fastholde de udviklingsorienterede fokuspunkter på trods af manglende resultat.


HAK-Princip

Vi spiller til kampe efter HAK-princippet (alle spiller mindst halvdelen af kampen). Den enkelte spiller skal gennem en sæson spille flere pladser og spille kampe, hvor spillerne matches efter 25-50-25 princippet. En spiller skal i 25% af tiden overmatches, 50% af tiden matches på dennes niveau og 25% af tiden undermatches.


Pladsrotation

Vi arbejder med pladsrotation for at stimulere den enkelte spiller. Det kan være gavnligt for spillernes udvikling at have flere positioner. Spillerne får mulighed for at håndtere og afkode flere forskellige situationer og tvinges til at løse udfordringerne anderledes.


Kamphold

Vi kan stille med forskellige hold til de enkelte kampe, da det giver mulighed for at matche de enkelte spillere i forhold til deres fodboldmæssige niveau og sociale tilhørsforhold. Spillerne skal løbende opleve forskellige udviklingszoner – både op og ned.