Champagnepropperne sprang mandag eftermiddag på Lillevangsvej, hvor der var noget at fejre for Greves lokale fodboldflagskib.

– Det er en stor dag for Greve Fodbold samt en milepæl i klubbens historie og ambition om at udvikle egne talenter, forklarer en glad bestyrelsesformand Brian Lemmeke.

Anledningen til skåltalen handler om Greve Fodbolds rangering i DBUs klublicenssystem, hvor GF er blevet præmieret med en stjerne, blot et enkelt point fra halvanden stjerne som klub nummer 37 ud af 47. Det betyder, at klubben er kommet godt i gang med at indfri målsætningen om i 2025 at have et 2. divisionshold med minimum 70% egen avl.

– Vi ser os selv som en klub med et kæmpe potentiale. Vi ønsker at udvikle Greve Fodbold til minimum at være blandt de 25 bedste klubber i landet. Med det store licensarbejde, som er udført internt, og med DBUs feedback på arbejdet, så har vi fået en uvurderlig viden omkring, hvor vi skal udvikle os i forhold til at nå vores mål.

– Børne- og ungdomsfodbolden er grundpillerne i GF, uanset om det er piger eller drenge, om det er bredde eller elite. GF er en klub med en stærk sammenhængskraft som arbejder efter de samme regler og retningslinjer. Dette vil blive mere udpræget i fremtiden som strukturen bliver rullet ud i de forskellige afdelinger, siger den stolte bestyrelsesformand.

– Vi er kommet langt på relativ kort tid, hvilket er en stor cadeau til klubbens trænere og ledere supplerer talentchef for U14-U19, Jari Leander. Der er blevet udarbejdet en overordnet talentmodel med tydelige rammer, retningslinjer og metodevalg, som ligger til grund for licensansøgningen. Fra start af har vi haft primær fokus på at skabe et miljø med tryghed, trivsel og glæde. Det begynder i dagligdagen med trænernes ledelsesstil og brug af anerkendende pædagogik.

– Derefter er der lagt på i forhold til optimering af fagligheden omkring spillestil samt individuel- og holdudvikling. Vi ønsker også at have ekstraordinær fokus på det mentale aspekt, hvor vi skal blive endnu dygtigere til at formidle samt motivere spillerne. Her kan vi virkelig differentiere os i forhold til andre klubber på lignende niveau. Men overordnet er talentmodellen udarbejdet således at delelementer kan bruges til glæde for trænere og spillere på alle klubbens hold, forklarer Jari Leander.

– Det er en kontinuerlig udvikling, som har været på vej siden vi i 2016 fik anerkendelsen ved at blive årets DBU Fodbold Børneklub, fortsætter talentchef U10-U13, Henrik Gøthler. Efter at være startet op med fælles træningsmetoder i børneafdelingen, så er organisation og trænerstab omkring holdene blevet større med en masse dedikerede trænere og ledere, som dagligt sikrer en god oplevelse ved at være medlem i Greve Fodbold.

– Vores samarbejde med FCK gør, at alle børnetrænere får tilsendt et aldersrelateret træningsprogram og FCK er samtidig med til at optimere vores træningsmetodik ved praktisk supervision. Vi kan også se den tydelige fremgang i udviklingen ved at have mange talenter på DBU Topcenter samt flotte resultater mod de store klubber. Endeligt er der udarbejdet nogle målsætninger med DBU, hvor vi skal have endnu mere fokus på talenter og større supervision af vores bredde. Det glæder vi os til at realisere det næste år samtidig med at gøre klubben endnu mere attraktiv for vores naboklubbers talenter, når vi kommer til at spille i højere rækker og kan tilbyde et unikt træningsmiljø i området, slutter Henrik Gøthler.