Joachim Andersen blev Danmarks dyreste fodboldspiller da han i sommers skiftede klub til franske Lyon for et beløb på cirka 225 millioner kroner. På onsdag besøger han Greve Fodbold. Her vil han skrive autografer samt svare på spørgsmål fra alle der måtte være interesserede.

Årsagen til Joachims besøg er, at han gerne vil give lidt tilbage til barndomsklubben, hvor fundamentet til hans fodboldkarriere blev lagt. Fra år 2000 til 2009 var han en del af en yderst succesrig ’96 årgang, hvor flere end en håndfuld spillere endte på ungdomslandsholdet. Efter tiden i Greve gik vejen forbi FCK, FC Midtjylland, hollandske Twente, italienske Sampdoria og nu til franske Lyon, som foruden at spille i den bedste franske fodboldrække også deltager i årets Champions League.

Fra klubbens side er vi stolte og beærede over Joachims besøg. Vi er samtidig også glade for, at Joachim stadig tænker på Greve Fodbold som barndomsklubben, der betød meget for hans udvikling. Ikke mindst på baggrund af hans daværende trænere Jens Frankoch og Joachims far, Jacob Andersen, som havde en meget stor del af æren for dygtiggørelsen af det talentfulde kuld.

En afledt effekt af Joachims succes betyder desuden, at Greve Fodbold vil modtage solidaritetspenge fra hans salg til Lyon. Kompensationen er på 0,5 procent af den samlede transfersum og vil blive udbetalt drypvis i løbet af de næste par år.

Pengene skal bruges til at forbedre hele klubbens udviklingsmiljø. De sidste par år har Greve Fodbold været igennem en kulturforandring og organisation samt miljø er blevet optimeret i bestræbelserne på at forbedre klubben på alle parametre. Nu håber vi, at Joachims succesfulde fodboldkarriere kan være med til at skabe de næste landsholdspillere og endnu flere succesfulde fortællinger i kølvandet. Det takker vi for.

Arrangementet finder sted onsdag 9. oktober kl. 20:00 i aktivitetssal 1 bag Café Langsiden.